reklama

Kto sa bojí Da Vinciho kódu

Voda v rieke, ktorej sa dotýkaš, je prvá, ktorá prichádza a posledná, ktorá odchádza, napísal vraj voľakedy Leonardo da Vinci. Keďže náš triedny nesúhlasil s istým provokatívnym recesistickým mottom, mali sme na pozdrave zo stužkovej práve tento Leonardov výrok. Bolo to v čase, keď som začínal s lúštením prvých literárnych kódov. Napriek mojej , dnes už smiešnej literárnej naivite, by ma ani vtedy nenapadlo, aby som niektorý zo svojich obľúbených románov čítal inak ako fikciu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Keď sa pred niekoľkými rokmi objavil v kníhkupectvách detský bestseller Harry Potter, niektorí moji priatelia ma presviedčali o jeho miernej užitočnosti takto: keď už nič iné, aspoň hŕbe deti vrátil chuť do čítania. Nebol som si istý, či to je výhoda, ale aby som svojim žiakom a študentom mohol zasvätene povedať, čo si to knihe myslím, prinútil som sa prečítať si aspoň prvú časť. Moje pochybnosti sa potvrdili. Ani Harry Potter nedokázal deťom vrátiť chuť do čítania. Aj čitatelia Harryho, podobne ako kedysi moji prví študenti, odmietajú čítať naďalej (až na výnimky, ktoré sa, samozrejme, našli aj pred Harrym).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je v kurze Da Vinciho kód. Priznám, sa, že som si ho neprečítal, pretože ma doma na polici pri posteli čaká niekoľko naozajstných kníh (druhá časť Nabokovových poviedok, tretia časť Gombrowiczovho denníka...) A ani na tie nemám čas! Prečo potom o ňom píšem? Prekvapilo ma totiž, že aj janovský arcibiskup kardinál Tarcisio Bertone kontroverznú knihu označil ako „hanebnú a plnú nepodložených lží” Veľmi ho vraj udivuje a hnevá, že toľko ľudí tým klamstvám uverilo. Aj mňa to udivuje. Ale udivuje ma aj to, že román, ktorý už je vo svojej podstate fikciou, čiže literárnym „klamstvom“ aj takí vzdelaní ľudia ak spomínaný kardinál nazývajú klamstvom historickým. Rozumiete tomu? Napadlo by nikomu aby odsúdil Harryho Pottera za to, že je klamstvom? Rozčuľoval sa niekedy niekto nad Tarzanom alebo Winetouom? Da Vinciho kódu sa predalo údajne už štyridsať miliónov výtlačkov. Je jasné, že aj negatívny vzťah katolíckej cirkvi k tomuto románu bol nechcenou podporou jeho víťazného ťaženia na pultoch kníhkupectiev. Je jasné aj to, že na rozdiel od Harryho si neprečítam z neho ani kúsok. Prečítal som si o ňom toľko, že ma nemá čím prekvapiť. Ako keby vám pri čítaní detektívky niekto prezradil vraha. Sú však „detektívky“ pri ktorých mi prezradenie neprekáža. Napríklad Dostojevského bratia Karamazovovci. Súčasťou tejto knihy je aj príbeh o veľkom Inkvizítorovi, ktorý, zjednodušene povedané, v mene jedinej spravodlivej cirkvi odsúdi samotného Ježiša za kacírstvo. Jošua Ha Nocri v románe Michaila Bulgakova Majster a Margaréta má tiež ďaleko od biblických príbehov, podobné to je aj v Ajtmatovovom románe Popravisko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno sa pýtate, komu toto tu píšem? Na základných školách majú žiaci od piateho ročníka literatúru dve hodiny týždenne, na stredných je to podobne. To je približne sedemsto hodín literatúry! Za taký dlhý čas sa aj k tým najslabším žiakom dostane informácia, že dobrodružný román netreba brať vážne. Naozaj sa bojíme, že by to niekto nepochopil?

Jarko Broz

Jarko Broz

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Odkedy som sa naučil čítať a písať, čítam a píšem. Občas si namýšľam, že by si to mohol prečítať aj niekto iný... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu